Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

Consumeren is spullen kopen, en het is onze kennis van uw koopgedrag voordat u er zelf aan had gedacht. Als consument kunt u uw stemrecht verhandelen voor wat u maar wilt, of illegale goederen aanschaffen op het Dark Net. Door te consumeren verandert alles in handelswaar, zelfs uw emoties en uw lichaam. Uw consumptie is onze verkoop.

6.1 VOTE EXCHANGE

Ruil uw stem tegen een tandenborstel
Youth Vote Exchange
Lotte Bögels, Pola Derks van de Ven en Asja Keeman

De Youth Vote Exchange was een campagne die één week voor de Nederlandse Provinciale Statenverkiezingen van 2015 werd gelanceerd. De campagne beoogde mensen bewust te maken van de waarde van het stemrecht – een recht waar vooral jonge kiezers weinig gebruik van maken.

 

Op de Facebook-pagina #Ruiljestempas konden mensen hun stempas ruilen tegen een product of dienst waarvan zij dachten dat het nuttiger was. De leden van de Facebook-groep konden advertenties plaatsen waarin ze duidelijk maakten wat ze wilden hebben in ruil voor hun stempas, variërend van een mango tot een nieuwe fiets.

6.2 PREDICTIVE ANALYTICS

Wij weten wat u morgen zult kopen
WalmartLabs

WalmartLabs analyseert de activiteit op sociale media om de inventaris van zijn retailketen op peil te houden. Een stijging in de verkoopcijfers wordt veelal voorafgegaan door toegenomen activiteit op sociale media. WalmartLabs gebruikt deze direct beschikbare informatie om te weten of mensen nieuwe producten of innovaties appreciëren. In 2011 voorspelde WalmartLabs met succes een toegenomen belangstelling voor cake-pop makers en elektrische sapcentrifuges in specifieke gebieden van de Verenigde Staten. Chats op Facebook en Twitter leverden de informatie.

6.3 DARKNET

Bezoek de verborgen delen van het internet
DarkWebNews.com

DarkWebNews.com is een online informatiebron die geïnteresseerden voorlicht over de toegang tot het Dark Web en hen begeleidt bij eventueel gebruik. Het Dark Web is verspreid over netwerken die gebruik maken van het publieke internet, maar waarvoor specifieke software, configuraties of vergunningen nodig zijn. Reguliere zoekmachines vinden het Dark Web niet.

 

Een berucht voorbeeld van een Dark Website is Silk Road, een online zwarte markt die het meest bekend werd als platform voor de illegale handel in drugs. Het Dark Web wordt ook gebruikt door mensen in gesloten, totalitaire samenlevingen om te communiceren met de buitenwereld. Hoewel een groot deel van de inhoud op het Dark Web onschuldig is, zijn sommige openbaar aanklagers en overheden bang dat het een vrijplaats is voor criminele activiteiten.

6.4 GNH INDEX

Het kwantificeren van het geluk van een land
Gross National Happiness
Centre for Bhutan Studies & GNH Research

De term Bruto Nationaal Geluk werd in 1970 geïntroduceerd door Jigme Singye Wangchuck, Zijne Majesteit de Vierde Koning van Bhutan. Als variant op het bekendere bruto nationaal product ligt de nadruk hier op duurzame ontwikkeling en de sleutelrol van een holistische benadering van vooruitgang, waarbij niet-economische aspecten van welzijn van even groot belang zijn als de economische. 

6.5 FASHION DOLL

Heeft een unieke interactie met ieder kind
Hello Barbie
Mattel with ToyTalk

Hello Barbie is de eerste modepop die een dialoog met de eigenaar kan hebben. Door middel van spraakherkenning en lerend vermogen kan de pop interactieve spelletjes spelen, grappen en verhalen vertellen, en gesprekken voeren op basis van eerdere spelsessies. Hello Barbie luistert en onthoudt wat de gebruiker leuk en niet leuk vindt, om zo ieder kind een unieke speelervaring te geven. De pop kent 8.000 voorgeprogrammeerde zinnen en 20 interactieve spelletjes.

 

Ouders kunnen de opgenomen gesprekken van hun kind terug luisteren, en opnames op elk moment verwijderen.

 

Hello Barbie werd bekritiseerd door de Amerikaanse Campagne voor een Commercie-vrije Kindertijd (CCFC). Hun #HellNoBarbie campagne stelt dat de pop een inbreuk is op de privacy, het welzijn en de creativiteit van kinderen. 

6.6 BRAIN GAME

Gebruik de kracht van je hersenen
Mindflex Duel
Mattel

Mindflex is een door Mattel ontwikkeld spel voor mentale alertheid, waarbij de gebruiker met behulp van hersengolven een bal door een hindernisbaan moet bewegen. De hersengolven worden geregistreerd met een EEG headset, en sturen een ventilator aan die kan versnellen of vertragen en zo de bal kan verplaatsen.

 

Zodra spelers hun hersenactiviteit leren intensiveren of ontspannen, reageert de bal door te stijgen of te dalen.  Een handleiding biedt verschillende concentratie- en ontspanningstechnieken om te oefenen, zoals wiskundige problemen en visuele en lichamelijke oefeningen.

6.7 EDIBLE INSECTS

Het voeden van de groeiende vraag
Crickets, Mealworms, Buffalo's, Grasshoppers
DeliBugs

De toenemende belangstelling voor insecten als belangrijke bron van eiwitten kent sinds 2014 een commerciële ontwikkeling in Europa.

 

Insecten vormen een bron van eiwitten, mineralen, vitaminen, fosfor, vezels, vetzuren en aminozuren. De teelt van insecten lijkt daarnaast de ecologische voetafdruk te verminderen en kan een antwoord bieden op de wereldwijde voedseltekorten. 

6.8 NANO FOOD

Het perfecte voedsel
Nano

Nano is een poedervormige mix van macro- en microvoedingsstoffen, vitaminen en mineralen. Met drie porties per dag voorziet het volledig in de dagelijkse voedingsbehoeften, zoals die zijn opgesteld door FDA, de WHO en de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid.

 

Nano is gemaakt met vitaminen die door middel van nanotechnologie zijn ontwikkeld. Belangrijke voedingsstoffen worden versterkt door microdeeltjes in lagen op te bouwen en ze te voorzien van een van een omhulsel dat de voedingsstof op zijn weg naar de dunne darm beschermt. Zowel in als buiten het lichaam worden de voedingsstoffen gevrijwaard tegen oxidatie en de inwerking van zuren. Dit geeft het lichaam een optimale gelegenheid deze belangrijke voedingsstoffen op te nemen.

 

Nano heeft een lichte vanillesmaak en een lichte bite. Het is 100% veganistisch en vrij van GGO's.

Agata Jaworska, Giovanni Innella
Claus Wiersma
Kévin Bray, Thomas Buxó
Ina Hollmann
Eliza Mante, Hongjie Yang, Rana Ghavami

Dit project maakt deel uit van de programmalijn Jaarthema's en het dossier Olympische Spelen.